جردن- عاطفی غربی- ساختمان کیمیا

مراحل دریافت پایان کار ساختمان، روش استعلام و مدارک لازم

گرفتن پایان کار ساختمان همیشه از مساله‌هایی است که بین سازندگان، خریداران یا مالکان ساختمان‌های مشارکتی باعث ایجاد اختلاف می‌شود. هر کاری که روی ساختمان یا زمین انجام می‌شود نیاز به صادر شدن پروانه دارد. زمانی که تمامی کارهای اجرایی روی ساختمان تمام شد، شما باید گواهی پایان کار ساختمان را دریافت کنید.

شما باید تمامی مراحل را به‌صورت کامل طی کنید تا بتوانید به بهره‌برداری از ساختمان بپردازید. بهره‌برداری یعنی فروش و اجاره یا هر گونه اقدامی که روی ساختمان انجام می‌شود. اگر پایان کار ساختمان را دریافت نکرده باشید، قانونا حق بهره‌برداری از ساختمان را نخواهید داشت. پس این مساله را جدی بگیرید و سر سری از کنار آن رد نشوید.

نمایی گرافیکی از املاک اوقافی

گواهی پایان کار ساختمان چیست؟[ نحوه دریافت آن]

گواهی پایان کار ساختمان دو نوع است:

تک‌برگی

دفترچه‌ای

این که گواهی شما از چه نوع باشد، بستگی به پروانه صدور دارد. اگر پروانه صدورتان تک‌برگی‌ست، پس گواهی پایان کار نیز تک‌برگی خواهد بود. اما اگر پروانه از نوع دفترچه‌ای‌ست، پس پایان کار نیز دفترچه‌‌ای خواهد بود. البته نکته مهم این جاست که پایان کار دفترچه‌ای، مدت‌هاست که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. شاید در شهرهای انگشت‌شماری، هنوز هم رواج داشته باشند.

مدارک لازم جهت اخذ گواهی پایان کار ساختمان

شما باید مدارک زیر را به همراه خود داشته باشید و به شهرداری محل مراجعه کنید. در شهرداری اعلام کنید که درخواست دارید که گواهی پایان کار ساختمان خود را دریافت کنید.

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی که همیشه از بدیهیات است و شما بهتر از ما می‌دانید.
  • سند مالکیت و حتما یک کپی از آن را به همراه داشته باشید.
  • اگر ملک برای کسی است که فوت کرده، حتما گواهی انحصار وراثت را با خود داشته باشید. اصل و کپی شناسنامه وراث نیز لازم است.
  • فیش عوارض نوسازی سالیانه را دریافت و اصل و کپی آن را به همراه خود داشته باشید.
  • اصل و کپی فیش گاز، تلفن، برق و آب
  • برگه‌ای به اسم اتمام عملیات ساختمانی وجود دارد که اصل و کپی آن را داشته باشید.
  • پروانه ساختمان (اصل و کپی)
  • کارت سازه
  • ملک شما دارای یک نقشه معماری است. آن را به همراه CD داشته باشید.

هزینه دریافت گواهی پایان کار ساختمان

هزینه دریافت گواهی پایان کار به عوامل مختلفی بستگی دارد. اولین معیار، موقعیت و متراژ ساختمان است. خُب قطعا وقتی متراژ بالاست، هزینه پایان کار ساختمان نیز بالاتر خواهد بود. تازه اگر ساختمان شما کلنگی و قدیمی است، یک هزینه نیز به هزینه‌تان اضافه می‌شود: هزینه نوسازی. بنابراین نمی‌توان مباغ قطعی و مشخصی برای آن در نظر گرفت. البته برای سه قشر، تخفیف وجود دارد:

70 درصد تخفیف برای خانواده‌های شهدا

براساس میزان درصد جانبازی برای جانبازان

براساس تعداد سال‌های اسارت برای آزادگان

مراحل دریافت پایان کار ساختمان

اگر به مراحل دریافت گواهی پایان کار ساختمان، تسلط داشته باشید، می‌توانید در مدت‌زمان کوتاه‌تری، این گواهی را دریافت کنید.

مرحله اول: تشکیل پرونده

ابتدا با تمامی مدارکی که خدمتتان عرض کردیم، به شهرداری مراجعه کنید و مراحل تشکیل پرونده را انجام دهید. حتما توجه داشته باشید که کلیه عملیات اجرایی روی ساختمان تمام شده باشد. اگر هنوز ساختمان به صورت کامل ساخته نشده، اقدام به تشکیل پرونده نکنید.

مرحله دوم: گواهی عدم تخلف

بیشتر ماجراهای ساختمان‌ها اینجاست که نشکل‌ساز می‌شود. هر کاری که روی ساختمان شما انجام می‌شود، توسط یک مهندس ناظر بررسی می‌شود. یعنی هر مرحله توسط مهندس ناظر ثبت می‌شود. اگر در این مراحل، هیچ تخلفی صورت نگرفته باشد، شما می‌توانید گواهی خود را دریافت کنید. البته یک مرحله دیگر نیز وجود دارد.

مرحله سوم: کارشناسی

یک کارشناس از طرف خودي شهرداری تعیین می‌شود تا ساختمان مورد بررسی قرار گیرد. اگر مشکل خاصی در این زمینه وجود نداشته باشد، پرونده شما تکمیل خواهد شد.

رضایت از همسایگان و تکمیل امضاهای مقامات جزء آخرین مراحلی هستند که خیلی سخت نیست و به‌راحتی انجام می‌شود.

دریافت پایان کار ساختمان با وکیل علیمردانی

شاید برای شما که ممکن است زمان زیادی برای بُدو بُدوهای دریافت گواهی پایان کار نداشته باشید، وجود یک وکیلِ کاربَلد در کنارتان بد نباشد. ما در کنار شماییم تا در مدت‌زمان کوتاهی، مراحل دریافت گواهی پایان کار ساختمان شما را انجام دهیم.

نمایی گرافیکی برای املاک اوقافی

سؤالات متداول درباره مراحل دریافت پایان کار ساختمان

نامحدود است، اما به یک شرط! شما نباید تغییری در ساختمان ایجاد کنید. زیرا این پایان کار برای زمانی صادر شده که تغییرات آن توسط مهندس ناظر ثبت و ضبط شده است. اگر تغییری ایجاد کنید، باید مجددا دنبال کارهای قانونی باشید.
زیرا شما ابتدا باید این گواهی را داشته باشید تا بتوانید به بهره‌برداری از آن اقدام کنید. اگر گواهی پایان کار نداشته باشید، نمی‌توانید به اجاره و فروش بپردازید.
مالک موظف است که هزینه‌های مربوط به دریافت گواهی پایان کار را پرداخت کند. مگر این که در ابتدا، طبق توافق بین افراد، مشخص شود که هزینه‌ها را فلان شخص پرداخت خواهد کرد.

[metform form_id=”6644″]

نظر بدهید

× چطوری می‌تونم بهتون کمک کنم؟