جردن- عاطفی غربی- ساختمان کیمیا

حقوق بازنشستگان در سال 1402 چه تغییراتی خواهد داشت؟

آخرین خبر از همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۲۳ فروردین

به گزارش ایلنا، در جلسه ماهانه اعضای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با انتقاد از افزایش ۲۷ درصدیِ دستمزدِ کارگران، گفت که این مصوبه نه بر قانون پایبند است و نه حتی اصول انسانی؛ کدام اصول انسانی، شرافتمندترین افراد را از داشتنِ حداقل حقوقی که یک زندگی شرافتمندانه را برایشان تضمین کند منع می‌کند؟!

۲۵ درصد همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به کجا رسید؟

به علاوه، وی در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز توضیح داد که این تصمیم فاقد وجاهت قانونی است؛ ماده ۴۱ قانون کار، شورای عالی کار را ملزم می‌کند که دستمزد بازنشستگان را مطابق با نرخ تورم رسمی و سبد هزینه‌های زندگی تعیین کند، اما ۲۷ درصد با کدام یک از این موارد مطابقت دارد؟

اخبار همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

همچنین، سبد هزینه‌های معیشت طبق محاسبه‌ی اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ۱۵میلیون و ۷۰۰ تومان و طبق محاسبه‌ای دیگر ۱۸میلیون تومان تعیین شده است و سبد معیشت رسمی را هم ۱۳ میلیون تومان تخمین زده‌اند. با این اعداد و آماری که بانک مرکزی ارائه داد تورم نقطه به نقطه در ۲۹ اسفند ماه سال قبل ۶۴درصد بود، در حالی که تورم سالانه ۴۶درصد بوده است!

صادقی به مشکلاتی که سال گذشته برای بازنشستگان سایر سطوح ایجاد شده بود، اشاره کرد و از تصمیمات اشتباه دولت در این باره سخن گفت. او همچنین به انتقاد برخی از نمایندگان کارگری شورای عالی کار از سیاست‌های دولت اشاره کرد و گفت که دولت خلاف قانون عمل کرده و به جای اینکه به حقوق کارگران و بازنشستگان توجه کند، می‌خواهد مردم را فریب دهد.

صادقی به سیاست‌های ترکیه در افزایش حقوق کارگران اشاره کرد و اظهار داشت که اردوغان به دلیل تسلطی که بر روی مسائل دارد، حقوق کارگران را ۳ بار افزایش داده است. اما او گفت که این کار به دلیل ناآگاهی مدیران در ایران انجام نشده و جامعه، هر روز فقیرتر از دویروز می‌شود.

صادقی به دلیل سیاست‌های دولت در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تعیین ارز ۲۸ هزار تومانی، بازار ارز غیررسمی و تورم را به وجود آورده است و این باعث افزایش هزینه‌ها و کاهش ارزش پول ملی شده است. به عبارت دیگر، او با این اظهار نظر اعلام کرد که دولت نباید حقوق کارگران را به‌عنوان یکی از علل تورم و بی‌نظمی در بازار کار معرفی کند.

ایشان می‌گوید که اظهارات نمایندگان در مورد حقوق کارگران تناقض دارد و در جلسات حضوری با ایشان مطالب متفاوتی بررسی شده است. همچنین، او به انتقادات نمایندگان از مذاکره‌کنندگان کارگری درباره افزایش مزد اشاره کرده است و می‌گوید که اعتراض به تصمیم شورای عالی کار برای افزایش مزد کارگران قطعاً صحیح است. این عضو کارگری همچنین از بی‌توجهی نمایندگان کارفرمایی و دولت به اصلاح حداقل دستمزد کارگران شکایت کرده و می‌گوید که در صورتی که این اصلاح انجام نشود، جامعه کارگری اعتراض خود را به دولت خواهند گفت. ایشان همچنین اشاره کردند که تهدید و ارعاب به هیچ عنوان، راه حل مناسبی در برابر جامعه محق کارگری نیست.

[metform form_id=”6644″]

نظر بدهید

× چطوری می‌تونم بهتون کمک کنم؟