جردن- عاطفی غربی- ساختمان کیمیا

چگونه از حفر چاه مجوز بگیریم ؟

یکی از دغدغه‌های مهم افراد این است که چگونه مجوز حفر چاه دریافت کنیم. شاید این کار به نظر سخت بیاید، اما با بنیاد حقوقی وکیل علیمردانی، ما این راه را برای شما آسان کرده‌ایم. برای این که بتوانید مجوز حفر چاه برای باغ، زمین کشاورزی، دامداری یا تولید گیاهان دارویی بگیرید، فرآیند مرحله به مرحله زیادی را باید طی کنید. در تمامی مراحل حتما باید مدارک و شرایط لازم را برآورده کنید تا موفق به این کار شوید. گاهی فرآیند چاه آب کشاورزی، آن قدر برای افراد فرسایشی می‌شود که از ادامه راه پشیمان می‌شوند. مثلا افراد در تشخیص واحد صدور مجوز حفر چاه دچار سردرگمی می‌شوند. با ما همراه باشیدُ نه نگران!

مراحل دریافت مجوز حفر چاه آب

چاه آب کشاورزی

گرفتن مجوز حفر چاه برای کشاورزان حیاتی است. کشاورزان بیشتر از بقیه مشاغل به چاه آب کشاورزی نیاز دارند. شما می‌توانید به دو روش برای دریافت مجوز اقدام کنید:

ارائه درخواست به دستگاه‌های دولتی مرتبط با آب و فضای سبز

دستگاه‌های دولتی مرتبط با آب و فضای سبز از قبیل سازمان آب و سازمان منابع طبیعی مسئول صدور مجوز برای چاه آب کشاورزی هستند. اگر دنبال حفر چاه در باغ هستید، باید به این مراکز مراجعه کرده و درخواست خود را به‌‌صورت کتبی یا الکترونیک ارائه کنید. درخواست شما باید شامل تمام اطلاعات مربوط به زمین باشد. مثلا محل و مسافت زمین، میزان آب مورد نیاز و سایر اطلاعات مربوط به چاه از جمله اطلاعات مهمی هستند که حتما باید در درخواست ذکر شوند.

استفاده از خدمات شرکت‌های خصوصی

روش دیگر برای دریافت مجوز حفر چاه این است که شما از طریق شرکت‌های خصوصی اقدام کنید. لازم نیست درگیر دستگاه‌های دولتی شوید. این شرکت‌ها حتما باید مجوزهای لازم از دستگاه‌های اجرایی دولتی را داشته باشند تا بتوانند برای شما مجوزی صادر کنند. حتما در انتخاب شرکت‌های خصوصی دقت کنید و زیر نظر وکیل متخصص، این کار را انجام دهید. هر چند که ما پیشنهاد می‌کنیم تمامی مراحل را به همراه وکیل انجام دهید، اما اگر فکر می‌کنید ما داریم تبلیغ می‌کنیم، فقط اشاره می‌کنیم که لااقل قبل از اقدام با یک وکیل مشاوره داشته باشید.

مجوز حفر چاه به جای قنات کشاورزی

در ایران برای حفر چاه یا ساخت قنات کشاورزی باید حتما از دستگاه‌های مربوط اقدام به دریافت مجوز کنید. با توجه به وضعیت جغرافیایی، آب و هوا و شرایط زمینی در هر منطقه ممکن است یکی از این دو مناسب‌تر باشند. مثلا ممکن است در مناطقی که آب‌های زیرزمینی به اندازه کافی موجود هستند، انتخاب چاه گزینه بهتری باشد. اما در مناطقی که کم‌آب هستند، قنات انتخاب خوبی است. بنابراین ابتدا باید با یک متخصص مشورت کنید و براساس شرایط موجود، یکی از گزینه‌ها را انتخاب کنید.

سازمان‌های دولتی و خصوصی برای صدور مجوز حفر چاه آب کشاورزی

مراکز ارائه دهنده پروانه بهره برداری چاه آب

مجوز بهره‌بردازی از چاه آب از طریق دو مرکز قابل ارائه است:

وزارت نیرو

شما از طریق وزارت نیرو می‌توانید اقدام کنید. ابتدا به سایت https://www.moe.gov.ir/ مراجعه کرده و براساس شرایط آن، درخواست خود را ارسال کنید.

 

سازمان منابع آب

همچنین می‌توانید برای دریافت پروانه بهره‌برداری از چاه آب به سایت سازمان آب مراجعه کنید. آدرس سازمان به‌صورت https://www.wrm.ir/ بوده و می‌توانید با تهیه مدارک و مستندات از طریق آن اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پروانه بهره‌برداری چاه آب

مدارک و مستنداتی که برای دریافت مجوز حفر چاه لازم بوده به شرح زیر است:

  • درخواست مجوز بهره‌برداری چاه آب (شامل اطلاعات کامل در مورد شخص یا شرکتی که قصد بهره‌برداری از چاه آب را دارد)
  • مدارک شناسایی صادر شده توسط مراجع قانونی (مانند کارت ملی، شناسنامه و یا تجدید نظر ثبت نام شرکت)
  • مدارک مالکیت یا دسترسی به زمینی که چاه بر روی آن حفر می‌شود (مانند سند مالکیت یا اجاره‌نامه)
  • مشخصات فنی چاه آب، از جمله عمق، قطر، نوع پمپ و …
  • گزارش بررسی امکان‌سنجی از نظر ژئوفیزیکی (شامل نقشه‌های جغرافیایی و بررسی‌های ژئوفیزیکی)
  • گزارش محیط زیستی از تأثیرات حفر چاه بر محیط زیست (شامل تأثیرات بر روی منابع آب، گیاهان و جانوران محلی)
  • اطلاعات مربوط به میزان بهره‌برداری از چاه آب، به عنوان مثال حجم آبی که از چاه گرفته می‌شود، میزان نیاز آبی مصرف کننده و زمان‌بندی بهره‌برداری
  • پرداخت هزینه مربوط به دریافت پروانه بهره‌برداری

مدت اعتبار مجوز حفر چاه

شما براساس نوع مجوز و شرایطی که براساس آن پروانه حفر چاه دریافت می‌کنید، ممکن است دت‌زمان متفاوتی برای مجوزتان داشته باشید. معمولا وقتی مجوز برای مصرف آب کشاورزی صادر می‌شود، مدت‌زمان اعتبار 5 ساله است. پس از پایان 5 سال، باید برای تمدید آن اقدام نمائید. اما در برخی از موارد، مجوز یک ساله نیز صادر می‌شود. براساس شرایط خاص محیطی و توافقات شخص درخواست‌کننده و مرجع صدور مجوز، این زمان متغیر است. حتما قبل از اتمام زمان اعتبار برای تمدید اقدام کنید.

انتقال پروانه حفر یا بهره‌برداری از چاه

در ایران، برای انتقال پروانه چاه، چهار مرحله اصلی به شرح زیر موجود است:

  1.  تعیین مشخصات صاحب قبلی و صاحب جدید چاه: باید مشخصات صاحب قبلی و صاحب جدید چاه، شامل نام، نام خانوادگی، شماره شناسنامه و آدرس را برای پردازش در سازمان مربوطه تعیین کنید.
  2.  دریافت مجوز از سازمان مربوطه: شما باید درخواست مجوز انتقال پروانه چاه را در سازمان مربوطه ثبت کنید.
  3.  تحویل مدارک: باید مدارک مورد نیاز را شامل مدارک شناسایی صاحب قبلی و صاحب جدید، برگه درخواست انتقال پروانه و سایر مدارک مربوطه تحویل دهید.
  4.  پرداخت هزینه: بعد از تحویل مدارک، شما باید هزینه مربوط به انتقال پروانه را پرداخت کنید.

توجه داشته باشید که مدارک مورد نیاز برای انتقال پروانه چاه ممکن است مختلف باشد و بستگی به منطقه، سازمان مربوطه و نحوه

انتقال پروانه چاه در ایران باید با گواهینامه‌ای از سازمان زمین‌شناسی، معدن و آبخیزداری انجام شود. برای انجام این کار شامل مدارک زیر است:

  1.  درخواست گواهینامه انتقال پروانه چاه
  2.  پروانه چاه موجود
  3.  مدرک شناسایی صاحب پروانه
  4.  اسکن شده کپی قرارداد پروانه
  5. فیش پرداخت مبلغ عوارض انتقال پروانه

اگر در این زمینه سوال یا مشکلی دارید، لطفا با کارشناسان ما در بنیاد حقوقی وکیل علیمردانی تماس حاصل نمائید.

سؤالات متداول درباره مجوز حفر چاه آب

برای دریافت مجوز می‌توانید از طریق دستگاه‌های دولتی مثل قبیل سازمان آب و سازمان منابع طبیعی یا شرکت‌های خصوصی اقدام کنید. بنیاد حقوقی وکیل علیمردانی می‌تواند تمامی مراحل حفر چاه کشاورزی را برای شما انجام دهد. می‌توانید با ما تماس بگیرد.
در قانون تعیین تکلیف چاه های آب فاقد پروانه بهره برداری مصوب سال 1389 در این خصوص کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیرزمینی جهت رسیدگی به شکایات مربوط به قانون توزیع عادلانه آب و نیز اختلافات ناشی از آن صالح تشخیص داده شده است.این کمیسیون متشکل از یک نفر قاضی با حکم ریاست قوه قضاییه ، یک نماینده از سازمان جهاد کشاورزی استان و یک نفر نماینده از جانب مدیر عامل شرکت آب منطقه ای می باشد که اشخاص ذینفع می توانند به رای این کمیسیون ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ ، در دیوان عدالت اداری اعتراض نمایند البته این مهلت بیست روزه وفق تبصره 5 ماده واحده قانون تعیین تکلیف چاهای آب فاقد پروانه بهره برداری پیش بینی شده است لیکن بسیاری از حقوقدانان قایل به آن هستند که با تصویت قانون جدید دیوان عدالت اداری ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ و برای اشخاص مقیم خارج از کشور ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ قابل شکایت در دیوان عدالت اداری است ضمنا می توان به این نکته نیز اشاره نمود که علاوه بر درخواست نقض رای کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیر زمینی می توان از شعبه رسیدگی کننده صدور دستور توقف اجرای رای کمیسیون را نیز تقاضا نمود..در دیوان عدالت اداری نیز رای صادره از شعبه بدوی ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ ، قابل شکایت در شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری است.

× چطوری می‌تونم بهتون کمک کنم؟