جردن- عاطفی غربی- ساختمان کیمیا

نخستین نشست بازخوانی حقوق کودک در منشور حقوق شهروندی با حضور فعالان حوزه کودک و نوجوان و کارشناسان حقوقی در مشهد برگزار شد.

این نشست با همکاری مؤسسه گلستان علی(ع) و دهکده حقوقی سفید و باحضور مسئولان ونمایندگانی از استانداری خراسان رضوی، سازمان بهزیستی، دادگستری، کانون پرورش فکری کودکان، اساتید حوزه و دانشگاه، مدیران سمن ها و تشکل های فعال در حوزه حمایت از کودکان و زنان بی سرپرست و کارشناسان حقوقی در نگارخانه موسسه گلستان علی(ع) برگزار شد.

فرشته سلجوقی، مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی در این نشست با بیان اینکه پیمان‌نامه حقوق کودک، حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کودکان را بیان می‌کند، گفت: کنوانسیون حقوق کودک به عنوان مهم‌ترین سند بین‌المللی الزام‌آور در زمینه حقوق کودکان قلمداد شده و تاکنون بیش از ۱۹۰ دولت از جمله جمهوری اسلامی ایران به عضویت کنوانسیون حقوق کودک درآمده‌اند.

دکتر حقیقی معاون ارتباطات و امور بین المللی مؤسسه گلستان علی(ع) در ادامه این نشست با بیان اینکه کودک و مسئله های مرتبط با آن با تمام ابعاد مختلف زندگی عجین شده است، ابراز کرد: ضرورت دارد تا تمام دستگاه های دولتی و خصوصی با کمک همدیگر به حمایت از کودکان بپردازند.

به گفته مسئول دفتر مطالعات حقوق کودک و نوجوان گلستان علی(ع)، کودکان بخش بزرگی از جامعه را تشکیل می دهند، و اولویت قرار دادن حقوق اولیه و طبیعی آن ها نه تنها ضروری و بدیهی است بلکه یک حق و تکلیف به عهده اشخاص حقیقی است.

کودکان بزرگ ترین قربانیان آشوب ها و جنگ ها

وی کودکان را بزرگ ترین قربانیان آشوب ها و درگیری ها و نزاع ها در جوامع مختلف عنوان کرد و افزود: امروز حقوق بشر مسئله روز دنیا است و ضروری است که تمدن غنی اسلامی که برگرفته از مبانی مکتب اسلامی در دنیا شکل بگیرد.

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در امور مشارکت های مردمی در این نشست کودکان را بهترین معلم های بشر عنوان کرد و گفت: از ویژگی های انسان کامل آن است که در حال زندگی کنند همچنان که در منابع دینی نیز به آن تأکید شده است.

دکتر غلامحسین خدایی با انتقاد از سیستم آموزشی کشور اظهار کرد: سیستم آموزشی ما به جای آنکه انسان های سعادتمند و با کمالات تربیت کند، تبدیل به ابزاری برای کسب علم ، مدرک وشغل شده است.

وی تفریح و بازی، تغذیه صحیح، محبت، سلامت و آموزش را از جمله حقوق اساسی برشمرد که در منابع روایی و دینی نیز به آن تأکید شده است.

مجید علیمردانی وکیل حقوقدان و فعال اجتماعی در حوزه کودکان در نشست بازخوانی حقوق کودک در منشور حقوق شهروندی، اذعان کرد: آنچه بایسته جامعه امروز ایران در حقوق کودک می باشد تغییر نوع نگرش به کودک از نگاهی مایملکانه و شیئی به انسانی مستقل است که عدم خلاقیت سطح پایین کارآفرینی، عدم استقلال فکری و بسیاری از شاخص های نامطلوب کنونی در جامعه بزرگسالان ناشی از محرومیت های ساختاری در رشد هوشمندانه کودکی آنها است.

وی شاه کلید رشد و توسعه یافتگی و بالاخص تحقق اقتصاد مقاومتی را توجه جدی به کودکان برشمرد و بیان کرد: به عبارت دقیق تر کودک هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری میان مدت است که عدم تبیین دقیق حقوق کودک هر روزه خسارات غیرقابل جبرانی را به جامعه ایران وارد می آورد و همه ما به علت عدم وجود شفافیت در آمار در خواب غفلت فرو رفته ایم.

در ادامه این نشست وکلا و کارشناسان حقوقی ضمن قرائت بندهای مختلف حقوق کودک در منشور حقوق شهروندی، به تبیین و بررسی ابعاد مختلف آن پرداختند.

 

خبرگزاری خبرنگاران جوان

× چطوری می‌تونم بهتون کمک کنم؟