جردن- عاطفی غربی- ساختمان کیمیا

نحوه انتقال سند در قرارداد مشارکت در ساخت

نحوه انتقال سند در قرارداد مشارکت در ساخت

نحوه انتقال سند و سهم سازنده در قرارداد های مشارکت در ساخت  که در مقاله های قبلی به توضیح ان پرداختیم ، توسط مالک، یکی از موضوعات بسیار با اهمیت در این قراردادها است.

 انتقال سند در این قراردادها  سه حالت دارد که هریک  از این روش ها را باید بر اساس شرایط پروژه انتخاب کرد:

روش اول

یکی از روش‌های انتقال سند در مشارکت در ساخت انتقال آن در پایان مراحل کار و بعد از تمام شدن پروژه است. البته ممکن است این موضوع خیلی برای سازنده خوشایند نباشد اما بااین‌حال یکی از روش‌هایی است که می‌تواند سبب صرفه جویی  در هزینه نقل‌ و انتقال سند برای طرفین باشد. لازمه چنین اقدامی این است که درابتدای کار، مالک یا مالکین چک تضمینی به میزان آورده و سهم سازنده در اختیار وی قرار دهند تا در پایان بعد از نقل‌وانتقال سند، این چک را پس بگیرند. البته باید توجه داشت که بهتراین است که شرایط به همراه مشخصات چک در قرارداد مشارکت در ساخت درج شود.

روش دوم

روش  دوم تقریباً برعکس روش اول است. در این  روش  در همان ابتدا مالکین قدرالسهم پیش‌بینی‌شده برای سازنده را به نام او انتقال می‌دهند و در ازای آن از سوی سازنده چک تضمینی دریافت می‌ کنند. البته در این مواقع با توجه به اینکه مقداری از 6 دانگ سند ملک به نام سازنده می‌خورد، باید برخی نکات حقوقی برای مالکین رعایت شود. مثلا:

  • سلب امکان دریافت وام با سند انتقال یافته
  • سلب امکان انتقال آن به غیر تا پایان پروژه
  • سلب امکان قرارداد سند در رهن

و مواردی ازاین‌قبیل ازجمله نکاتی هستند که در زمان تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت باید به آنها توجه کرد. هرچند هر دو طرف در این قرارداد به دنبال منافع خود هستند، ولی ایجاد یک رابطه تعاملی بهترین شرایط را میتواند برای مشارکت در ساخت به همراه داشته باشد.

روش سوم

سومین و آخرین روش که به‌صورت عرف و معمول برای انتقال سند در مشارکت در ساخت  میتوان از آن استفاده  نمود، انتقال قدرالسهم سازنده با توجه به پیشرفت کار و میزان آورده وی است.

 در این روش  با توجه به سهم سازنده از ملک، در یک برنامه مشخص شده که باید در قرارداد مشارکت در ساخت قید شود، مالکین متعهد می‌شوند که درصد مربوط به سازنده را به نامش انتقال دهند. میزان آورده و مبلغ هزینه شده با قیمت سهم مقایسه شده و این درصد تعیین میشود . نکته مهم اینکه این روش دو مشخصه عمده دارد:

  1. تعاملی‌ترین روش انتقال سند در مشارکت در ساخت است.
  2. هزینه این روش نسبت به دو روش قبلی با توجه به مرحله مرحله شدن انتقال بیشتر است.

بهترین روش انتقال سند در مشارکت در ساخت کدام است؟

هریک از  روش‌های انتقال سند در مشارکت ساخت که به آنها اشاره نمودیم، مزیت‌های خاص خودشان را دارند. مهم‌تر از انتخاب یکی از این‌ روش‌ها، توجه به همه نکات مربوط به آنها در هنگام تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت است. هرچقدر این قرارداد و مفاد آن دقیق‌تر تنظیم شده باشند، سبب ایجاد یک پروژه بهتر و سودمندتر برای طرفین  خواهد شد. با درج همه موارد حقوقی مربوط به این انتقال، دیگر هیچ‌کدام از طرفین از این بابت نگرانی نخواهند داشت.

همچنین باید توجه کنیم که به‌صورت کلی با اینکه هزینه روش سوم انتقال سند در مشارکت در ساخت بیشتر از دو روش اول است، ولی ازان استقبال بیشتری شده است. در انتقال قدرالسهمی سند، هم سازنده از بابت دریافت مطالبات خود خیالش راحت است و هم مالکین می‌دانند که در ازای پیشرفت قسمتی از کار مقداری از سند را به سازنده انتقال داده‌اند.

نظر بدهید

× چطوری می‌تونم بهتون کمک کنم؟