جردن- عاطفی غربی- ساختمان کیمیا

تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت

ضمانت اجرايي قرارداد مشاركت در ساخت

ضمانت اجرایی قرارداد مشارکت در ساخت یکی  از ابعاد دعاوی مشارکت در ساخت است که در این مقاله به بررسي ان مي پردازيم. معمولا در قراردادهای مشاركت در ساخت از تضمین استفاده می شود.

تضمین همان دادن وثیقه است که شامل انواع مختلفی از جمله وجه نقد، اوراق تجاری مانند چک و سفته و ضمانت نامه بانکی می شود. 

اخذ تضمین از سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت

 سؤالي كه ممكن است پيش بيايد اين است که الزام دریافت تضمین از سازنده براي چیست؟

براي اينكه در اجرای تعهد از سوی متعهد نقصی ایجاد نشود یا اگر به عنوان مالک با تأخیر یا عدم اجرای تعهد مواجه شدید، بتوانید خسارت وارده را جبران کنید.

تضامینی که در جریان قرارداد مشارکت در ساخت ميتوان  از سازنده دریافت کرد، به شرح زیر می باشند:

  • تضمین حسن انجام کار

این تضمین جهت انجام عملیات ساخت به نحو احسن می باشد. معمولاً در این تضمین پیشنهاد می شود که سهم شریک تا زمان اتمام پروژه در رهن مالک یا بانک باقی بماند.

در این صورت اگر در روند انجام پروژه تخلفی صورت بگيرد و سازنده به درستی به تعهدات قراردادی خود عمل نكند، مالک می تواند از محل این تضمین خسارت وارده را جبران نماید. مسئله ای که در تضمین قراردادهای مشارکت در ساخت مطرح می شود این است که از تاریخ گواهی اتمام عملیات اجرایی یا گواهی رفع نقص، یک سال معین شود.

بااین شرایط اگر در طول این دوره یک ساله معایبی از نظر عدم رعایت مشخصات فنی مصوب و استانداردهای مورد نظر مشاهده شود، متعهد موظف به رفع آن موارد می باشد. حال اگر متعهد نسبت به رفع مشکل اقدام انجام ندهد؛ مالک می تواند با فروش ۲۰% از واحد های ذخیره شده، اقدام به رفع مشکل کند.

  • تضمین خسارت تاخیر انجام تعهد

در این تضمین شریک باید براي هر روز یا هر ماه تأخیر، مبلغی را به مالک به عنوان وجه التزام یا خسارت بپردازد و مالک از این طریق خسارت های وارده را که به موجب تأخیر در اجرای تعهد ایجاد شده است، جبران كند.

  • تضمین سرمایه

این تضمین در ازای مالکیت تدریجی قسمت مشاع زمين و تعهد سازنده به ساخت و ساز گرفته می شود و طبق آن خسارت های وارده به مالک را که ناشی از تعدی و تفریط سازنده می باشد را ميتوان جبران نمود.

نظر بدهید

× چطوری می‌تونم بهتون کمک کنم؟