جردن- عاطفی غربی- ساختمان کیمیا

حالا چطور برای ملک اوقافی، سند بگیرم؟

یکی از معضلات حقوقی‌ که امروزه مردمان بسیاری با آن مواجه هستند، چگونگی گرفتن سند برای ملک اوقافی است. ملک اوقافی، از جمله املاکی به حساب می‌آید که به‌دلیل ارزش معنوی بسیار زیاد، در خرید و فروش مورد استقبال بسیاری از آن‌ها قرار می‌گیرد. همچنین به‌دلیل سطح پایین تقاضا، قیمت این نوع املاک، نسبت به سایر املاک شخصی، کمتر است. نحوه گرفتن سند برای ملک اوقافی نیز با گرفتن سند برای ملک شخصی متفاوت است. در ادامه مطلب چیستی ملک و سند اوقافی را توضیح می‌دهیم، سپس به بررسی کامل چگونگی گرفتن سند برای ملک اوقافی می‌پردازیم.

نمایی گرافیکی از املاک اوقافی

سند اوقافی چیست؟

سند اوقافی به املاکی اختصاص داده می‌شود که اوقافی باشد. ملک اوقافی نیز به ملکی گفته می­شود که صاحب آن ملک، مال خود را به امور خیریه و وقف اختصاص داده است. سازمان اوقاف نیز، به مدت 99سال، آن ملک را به شخص دیگر اجاره داده و درآمد ماهیانه حاصل از اجاره را به امور مربوط خیریه اختصاص می‌دهد.

این نوع ملک اوقافی، مانند سایر املاک شخصی دارای سند است. بنابراین در خرید و فروش، ساخت و ساز، اجاره و غیره مشکلی ندارند. اما آنچه که موجب تفاوت این ملک با دیگر املاک گردیده، نوع ملکیت صاحب مال است. در املاک شخصی، اشخاص با در اختیار داشتن مالکیت تمام و کمال ملک، امکان انجام هرگونه عملکردی را بر روی ملک خود دارند. اما اشخاصی که صاحب ملک اوقافی هستند، تنها مالکیت آن مال را دارند. زیرا ملک در اختیار سازمان اوقاف است و بعد از پایان 99 سال نیز، اداره اوقاف به بررسی دوباره مال برای وقف می‌پردازد.

در این راستا، صاحب مال ملک اوقافی، برای انتقال  یا اجاره مال خود، حتما باید اجازه سازمان اوقاف را دارا باشد. بدین صورت، خرید و فروش ملک وقفی دارای مشکل خواهد شد. در ادامه به معرفی راه‌حل برای معاملات ملک وقفی و راهکارهای گرفتن سند برای ملک اوقافی خواهیم پرداخت.

خرید و فروش ملک وقفی به چه صورت است؟

خرید و فروش ملک وقفی به‌دلیل قیمت پایین‌تری که نسبت به سایر املاک شخصی دارد، از استقبال بیشتری برخوردار است. ملک وقفی به‌دلیل انحصار در دست سازمان اوقاف، خرید و فروشش امکان‌پذیر نیست. زیرا انتقال مالکیت به شخص دیگر، موضوع وقف را زیر سوال می‌برد. اما با این حال، شرایطی وجود دارد که می‌توان ملک موقوفه را انتقال داد.

زمانی که ملک موقوفه امکان از بین رفتن را دارد، انتقال آن ملک به شخص دیگر جایز است. برای مثال، مال موقوفه به‌دلیل مدیریت نابه‌جا و غلط شخصی خاص، در حال خرابی است و می­‌توان با انتقال این مال به شخص دیگر، از خرابی ملک موقوفه جلوگیری کرد. بنابراین، هدف از این نوع انتقال، حفظ مال موقوفه است.

شرایطی دیگری نیز وجود دارد که در اثر آن انتقال ملک موقوفه امکان‌پذیر است. این شرایط، به اختلاف بین ذی‌نفعان برمی‌گردد. اگر اختلاف بین ذی‌نفعان ملک موقوفی تنها در حد بحث باشد، انتقال مال جایز نیست. اما اگر این اختلاف به درجه‌ای برسد که امکان از بین رفتن جان هر یک از ذی‌نفعان باشد، انتقال ملک موقوفی جایز است.

در تمامی شرایط گفته‌شده، فروش ملک موقوفی امکان‌پذیر است. اما در نهایت، حتما باید اجازه رئیس سازمان اوقاف گرفته شود. در ادامه به بررسی چگونگی گرفتن سند برای ملک اوقافی می‌پردازیم.

مراحل اخذ سند املاک اوقافی

مراحل گرفتن سند برای ملک اوقافی ممکن است کمی دشوار به نظر برسد، اما به‌راحتی قابل انجام است. برای آنکه بتوانید مراحل اخذ سند را به‌درستی طی کنید، لازم است در ابتدا از اوقافی بودن آن ملک اطمینان حاصل کنید. در این مرحله می‌توانید با گرفتن استعلام از سازمان اوقاف، به قطعیت لازم در این مساله برسید.

پس از کسب اطمینان جهت اوقافی بودن ملک، لازم است به انتقال اجاره‌نامه تا زمان سند دقت کنید. در این راستا، باید توجه داشته باشید که حتما اجاره‌نامه تا تاریخ انتقال مال به شما، برعهده مالک قبلی بوده باشد. ممکن است این بخش بی‌اهمیت به نظر برسد، اما اگر به این موضوع دقت نشود، با مشکلات بسیاری در آینده روبه‌رو خواهید شد. همچنین پس از انتقال کامل ملک به شما، می‌توانید به‌دلیل ویژگی وقفی بودن مال، تقاضای وام نیز داشته باشید.

از جمله نکات حائز اهمیت در خریداری ملک وقفی، میزان بدهی‌های ملک موقوفه است. برای گرفتن سند در ملک اوقافی، لازم است تمامی بدهی‌های ملک را تسویه کنید. برای آنکه از میزان بدهی‌های ملک خود اطلاع یابید، بهتر است به سازمان اوقاف مراجعه کرده و در این رابطه استعلام­ بگیرید.

در خرید و گرفتن سند برای ملک اوقافی، لازم است در سند، عبارت عرصه و اعیان ذکر شود. عبارت عرصه، به آستان قدس رضوی و اوقاف مربوط است. بدین علت، لازم است حتما عبارت اعیان نیز در کنار عرصه ذکر شود تا مشخص گردد شخص خریدار مالکیت اعیان ملک موقوفی را دارد تا در آینده مشکلی در این زمینه ایجاد نگردد.

ذکر عبارت عرصه در سند ملک اوقافی، منجر به بهره‌برداری اجاره ماهیانه سازمان اوقاف می‌گردد. در این راستا، لازم است توانایی مالی خود را جهت پرداخت اجاره به سازمان اوقاف در نظر بگیرید. در ادامه به توضیح ساختار شکلی سند تک برگ اوقاف می‌پردازیم.

سند تک‌ برگ اوقاف چیست؟

همانطور که گفته شد ملک اوقافی به ملکی گفته می‌شود که توسط مالک آن به سازمان اوقاف سپرده شده است. سند تک برگ اوقاف، مانند سند ملکی، نشان‌دهنده مالکیت شخص است. اما این مالکیت، با مالکیت شخصی متفاوت است. زیرا ملک موقوفه به مدت 99سال در اختیار سازمان اوقاف بوده و شخص مالک، باید هزینه اجاره بها را به سازمان اوقاف پرداخت کند. انتقال سند ملک اوقافی، با هزینه‌هایی همراه است. در ادامه به بررسی میزان مخارج جهت انتقال سند این نوع ملک پرداخته و به اختصار چگونگی گرفتن سند برای ملک اوقافی را توضیح می­‌دهیم.

هزینه انتقال سند ملک اوقافی

هزینه انتقال سند ملک اوقافی، باتوجه به میزان ارزش روز و مساحت آن ملک موقوفه تعیین می‌گردد. این قیمت‌گذاری، توسط کارشناس امور اوقاف مشخص می‌شود. در این راستا، مراجعه به شهرداری منطقه ملک اوقافی یا سازمان امور اوقاف، بسیار کمک‌کننده است. اما در اکثر موارد، هزینه‌ی تعیین شده به مقدار 15%، به اداره اوقاف تعلق دارد.

گرفتن سند برای ملک اوقافی

گرفتن سند برای ملک اوقافی، از پیچیدگی‌های حقوقی بسیاری برخوردار است. بدین علت، مراجعه به شخصی خبره و کاردرست در این زمینه، بسیار سودمند است. زیرا در مرحله انتقال مالکیت ملک موقوفه، مالکیت تماما از آن شخص مالک نمی‌شود. بدین منظور لازم است، برای بررسی نوع مال و میزان پرداخت ملک اوقافی، بررسی‌های دقیقی صورت گیرد. در نتیجه، در زمینه گرفتن سند برای ملک اوقافی، بهتر است به وکیلی باتجربه و کاربلد مراجعه کنید تا از هرگونه ضرر در آینده جلوگیری شود. بهترین وکیل برای کمک درمسیر گرفتن سند برای ملک اوقافی، وکلای ملکی هستند. در ادامه به معرفی برترین وکیل ملکی فعال در ایران می‌پردازیم.

گرفتن سند ملک اوقافی توسط بنیاد حقوقی وکیل علیمردانی

اگر که درگیر خرید ملک اوقافی هستید، بهتر است با مراجعه به وکیلی کاربلد و باتجربه، قرارداد خرید خود را تنظیم کنید. زیرا مشورت با افراد کاردرست و عالم، می‌تواند جلوی هرگونه ضرر مالی را گرفته و موجبات سوددهی در راستای تملک ملک اوقافی را فراهم کند. در این راستا، بنیاد حقوقی وکیل علیمردانی، با تجربه چندین‌ساله در دعاوی ملکی و دانش بالای حقوقی می‌تواند شما را در این راه یاری کرده و معامله سودمندی را برایتان به ارمغان بیاورد. با بنیاد حقوقی وکیل علیمردانی می­‌توانید به آسانی از راه پر پیچ و خم گرفتن سند ملک اوقافی گذر کرده و سند ملک موردنظر را به دست بیاورید.

در ادامه به پاسخگویی برخی از سوالات متداول حقوقی در راستای گرفتن سند برای ملک اوقافی می‌پردازیم.

نمایی گرافیکی برای املاک اوقافی

سوالات متداول درباره گرفتن سند برای ملک اوقافی

انتقال سند، همواره با هزینه‌هایی همراه بوده است. میزان هزینه پرداختی، باتوجه به زمان انتقال سند، متفاوت است. همچنین کارشناسی کارشناسان سازمان امور اوقاف نیز در این زمینه دخیل است. پرداخت هزینه تبدیل سند اوقاف به سند ملکی، برعهده کسی است که خواهان این انتقال است و سازمان امور اوقاف، هیچ‌گونه هزینه‌ای در این باب پرداخت نمی‌کند.
در مرحله اول، برای تبدیل سند اوقافی به سند معمولی، باید متولی اجازه دهد تا ملک از وقف درآید. بعد از اجازه واقف، اجازه سازمان امور اوقاف لازم است. به دلیل فقهی بودن موضوع وقف، باید جایگزینی برای ملک موقوفه در نظر گرفته شود.
در مرحله اول برای تبدیل سند اوقافی به سند ملکی، لازم است شخص متولی را راضی کنیم تا ملک را از ملکیت وقف در آورده و به سند شش دانگ تغییر دهد. تفاوت سند شش دانگ با سند اوقافی، در نوع مالکیت شخص است. در سند اوقافی، با عرصه و اعیان روبه‌رو هستیم. این در حالی‌ست که در سند شش دانگ، تنها شخص مالک مورد توجه قرار گرفته است. بعد از تغییر سند اوقافی به سند شش دانگ، لازم است به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و این نوع سند را در آن‌جا به ثبت برسانیم. در این راستا، لازم است منبع فقهی مال موقوفه نیز در نظر گرفته شود!

[metform form_id=”6644″]

نظر بدهید

× چطوری می‌تونم بهتون کمک کنم؟