شرایط وکالت فروش ملک چگونه است

چرا وکالت برای فروش ملک

شاید وقتی با موضوع وکالت فروش ملک مواجه شوید، خیلی این ماجرا را جدی نگیرید! اما شتری است که ممکن است دم در خانه شما نیز بشیند. «آقا جان سری که درد نمی‌کنه رو چرا دستمال ببندیم؟ خُب خودم ملک رو به خریدار می٬فروشم و سند ملک رو در دفتر ثبت اسناد رسمی ثبت می‌کنم. چه کاریه حالا به یک وکیل وکالت بدم که این کار رو انجام بده؟»

بله راحت‌ترین راه این است. اما برخی از اوقات قضیه پیچیده‌تر از این حرف‌هاست و حتما باید وکالت‌نامه فروش را به کس دیگری بدهید. مثلا فرض کنید شما مالک هستید و شروع به ساخت و ساز یک ملک کرده‌اید. هنوز سند تفکیکی به دست شما نرسیده است، اما واحدها را قبل از آن فروخته‌اید. خُب اینجا خریدار که نمی‌تواند واحد خود را به اسم خود دربیاورد. همین امر باعث می‌شود که وکالت‌نامه فروش داشته باشد.

یا موقعیت دیگری را در نظر بگیرید. ملک شما رهنِ بانک است. تا زمانی که اقساط خود را با بانک تسویه نکنید، نمی‌توانید ملک خود را به دیگری بفروشید. اینجا وکالت‌نامه فروش ملک خود را به خریدار می‌دهید تا بعد از اتمام اقساط، بتواند سند را به اسم خود دربیاورد.

به دلایل مختلف در برهه‌هایی از زمان، شما مجبور می‌شوید که فروش ملک خود را به یک وکیل بسپارید. مثلا وقت کافی برای فروش آن را ندارید یا ملک مشاعی دارید که بهتر است کارهایش را یک وکیل متخصص در حوزه فروش ملک، آن را انجام دهد یا نه! می‌ترسید ملک خود را به دست فروشنده‌ای بسپارید که سرِ شما کلاه بگذارد. همه این مواردی که شرح دادیم ممکن است دلایل شما برای پیدا کردن یک وکیل حرفه‌ای در این زمینه باشد. ما سعی کردیم در این مقاله به تمامی نکات حقوقی که باید در موضوع اعطای وکالت فروش ملک خود رعایت کنید، بپردازیم تا با مشکل خاصی در این زمینه روبه‌رو نشوید.

شرایط وکالت فروش ملک چگونه است

وکالت‌نامه فروش ملک چیست؟

اگر از یک مدیر دفتر اسناد رسمی بپرسید که رایج‌ترین موضوعی که در دفتر شما ثبت می‌شود، چیست؟ قطعا با پاسخ وکالت‌نامه فروش ملک روبه‌رو خواهید شد. اگر از نظر لغوی، وکالت را معنی کنیم، به واژه‌های زیر خواهیم رسید:

نمایندگی، جایگزینی، تفویض اختیار و واگذاری در انجام امور.

به زبان ساده اگر وکالت فروش ملک را معنی کنیم، یعنی زمانی است که مالک یک زمین یا ملک به دیگری اجازه می‌دهد که آن را به فرد دیگری بفروشد. حالا در این وکالت‌نامه حدود اختیارات وکیل مشخص می‌شود که باید برای تنظیم آن خیلی دقت داشته باشید.

در قانون مدنی، تعریف وکالت به شرح زیر است:

موکل (طرف اول قرارداد) به وکیل (طرف دوم قرارداد)، اجازه و اختیار می‌دهد که در موضوع قرارداد (انجام یک کار خاص مثل فروش ملک)، اقدامات لازم را انجام دهد. در واقع، یک قرارداد ثبتی بین موکل و وکیل برای فروش یک موضوع خاص، منعقد می‌شود. موکل با دادن وکالت‌نامه به وکیل، مسئولیت یک امر خاص را به وکیل می‌دهد که باید عهده‌دار تمام مسائل مربوط به آن باشد.

حدود اختیارات وکیل در فروش ملک

هیچ قاعده‌ای وجود ندارد که وکیل تا چه حدی می‌تواند اقدام کند و حوزه اقدامات او به‌طور کلی چیست. اما قرارداد بین طرفین قرارداد تعیین می‌کند که وکیل، اختیار انجام چه مواردی را دارد. پس مفاد وکالت‌نامه، آن قدر مهم است که ممکن است یک کلمه، سرنوشت ملک شما را تغییر دهد.

مثلا ممکن است موکل، وکالت مطلق را به وکیل اعطا کند. خُب اینجا طبق ماده 661 قانون مدنی ایران، وکیل اختیار تام دارد می‌تواند هر کاری را در مورد اموال موکل انجام دهد. اما اگر لفظ وکالت‌نامه مقید، قید شود، داستان فرق می‌کند. موضوع مورد وکالت مطرح می‌شود و وکیل فقط در همان موضوع خاص می‌تواند کارهایی را انجام دهد. در زمینه وکالت فروش، غالبا وکالت فروش ملک به‌صورت مقید است.

آیا دادن وکالت در فروش ملک باعث می‌شود خود مالک نتواند ملک را بفروشد؟

نه! مالک، مالک است و هر زمان اراده کند، می‌تواند به فروش ملک اقدام کند. پس اگر به شخص دیگری وکالت داده‌اید، اما خودتان قبل از فروش توسط وکیل، قصد خرید داشتید، می‌توانید این کار را انجام دهید و مانعی ایجاد نمی‌شود. وکالت فروش ملک دارای جزئیات بسیار زیادی است که گاهی افراد از ناآگاهی موکل، سوء استفاده می‌کنند. مثلا یکی از موکلان ما داشت تعریف می‌کرد که به پسرش، وکالت فروش ملک داده بود و پس از اختلافاتی که بین او و پسرش افتاده بود. پسر، پدر را تهدید کرده که تو حق فروش املاک خودت را نداری، چون به من وکالت داده‌ای. البته که این پرونده، جزئیات پیچیده‌ای داشت، اما برای این که ذهن شما بازتر شود، آن را ذکر کردیم. پس حتما به این موارد توجه ویژه‌ای داشته باشید که با یک امضا و یک تعهد، اموال خود را دچار مشکل نکنید. مثلا در مواردی مثل وکالت بلاعزل، ماجرا فرق می‌کند.

شرایط وکالت فروش ملک

شاید یکی از سوالات مهم شما این باشد که شرایط وکالت فروش ملک چیست و چه زمانی، وجهه قانونی پیدا می‌کند؟ اول این که هدف شما از فروش باید مشروع باشد. طرفین باید برای یک کار مشروع، قصد و رضایت داشته باشند که این وکالت‌نامه را بین خود، رد و بدل کنند. حتما باید متن وکالت‌نامه فروش ملک در یک مکان معتبر یعنی دفترخانه اسناد رسمی ثبت شود. یکی دیگر از موارد مهم در شرایط وکالت فروش زمین این است که اگر آشنایی و شناخت کافی نسبت به کسی که دارای وکالت‌نامه است، ندارید، از او ملکی را خریداری نکنید، حتی اگر وکالت بلا عزل دارد، مگر این که در کنار این وکالت‌نامه، یک قولنامه هم تنظیم شده و به ثبت رسمی رسیده باشد.

مدارک لازم برای وکالت فروش ملک شامل چه مواردی است؟

خیلی موارد پیچیده و عجیب و غریبی نیست. مثل تمام موارد قانونی دیگر نیاز به اطلاعات هویتی دارید. وقتی قصد تنظیم وکالت‌نامه در دفتر اسناد رسمی دارید، باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید؟

شناسنامه و کارت ملی مالک

سندی که نشان‌دهنده مالکیت باشد (تک‌برگی یا منگوله‌دار)

بنچاق انتقال ملک به موکل

اگر از یک وکیل کمک گرفتید، کپی شناسنامه و کارت ملی، کفایت می‌کند.

چرا بنیاد حقوقی وکیل علیمردانی

ممکن است وکالتی را حتی به غلط! به دیگری داده باشید و همین امر مشکلات قانونی برای شما ایجاد کرده باشد. اگر فکر کردید که همکاران ما می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند، حتما با ما تماس بگیرید. حالا فرآیند بنیاد حقوقی وکیل علیمردانی را برای شما توضیح می‌دهیم تا با روند ما آشنا شوید. پس از تماس با کارشناسان ما، یک جلسه حضوری یا آنلاین برای شما ترتیب می‌دهیم. کارشناسان پس از گرفتن اطلاعات اولیه، وکیل مناسبی براساس شرایط شما انتخاب می‌کنند تا روند بررسی پرونده شما توسط او صورت گیرد. در این جلسه، تمام جزئیات پرونده‌تان بررسی شده و در صورت درخواست شما به‌صورت کتبی تمامی موارد قانونی و حقوقی برای شما تایپ می‌شود تا بتوانید در هر جایی که می‌خواهید استفاده کنید. اگر هم خواستید که وکلای ما فرآیند پرونده شما را پیگیری کنند، طی یک قرارداد بین شما و بنیاد حقوقی ما، مقدمات این کار فراهم می‌شود. ما دوست داریم شما مالک بمانید.

چگونه یک وکیل خوب برای فروش ملک پیدا کنیم

سوالات متداول درباره وکالت فروش ملک

بستگی به وکالت‌نامه دارد. در متن وکالت‌نامه، مدت‌زمان وکالت و حدود اختیارات وکیل مشخص می‌شود. بنابراین یکی از نکاتی که حتما باید در تنظیم وکالت‌نامه به آن دقت کنید، مدت‌زمان است که گاهی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و بعدها مشکلات فراوانی را برای مالک ایجاد می‌کند. حتما قبل از تنظیم وکالت‌نامه با یک وکیل متخصص در این زمینه مشورت کنید.
زمانی که شما به‌عنوان فروشنده، قصد می‌کنید که کارهای مربوط به یکی از اموال یا همه آنها یا بخش‌هایی از آن را با دادن وکالت‌نامه به دیگری بسپارید. فردی که به او وکالت‌نامه داده‌اید به‌صورت قانونی می‌تواند به فروش ملک اقدام کند. این وکالت‌نامه باید حتما قانونی بوده و در دفترخانه اسناد رسمی ثبت شده باشد.

[metform form_id=”6644″]

نظر بدهید

× چطوری می‌تونم بهتون کمک کنم؟