جردن- عاطفی غربی- ساختمان کیمیا

بازتاب دومین نشست شورای عالی دفتر مطالعات حقوق کودک با حضور چهره های سیاسی، قضایی و اجتماعی_مشهد مقدس_۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ .

 

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هشدار داد
نگرانی از وجود جرایم جنسی کودکان در برخی گیم نت ها

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان درباره وجود جرایم جنسی کودکان در برخی از گیم نت ها هشدار داد و گفت: جرایم جنسی کودکان در برخی از گیم نت ها قابل توجه است و یکی از محیط هایی است که اتفاقات ناخوشایندی برای کودکان می افتد.
به گزارش «خراسان رضوی»، نیره عابدین زاده روز گذشته در دومین نشست شورای عالی دفتر مطالعات حقوق کودک که در محل موسسه خیریه گلستان علی (ع) برگزار شد، با بیان این که باید نظارت ویژه ای بر گیم نت ها اعمال شود، اظهار کرد: متاسفانه بیشتر گیم نت ها به دوربین های مداربسته مجهز نیستند و در زیر زمین فعالیت می کنند و این بستر جرم کودک آزاری را فراهم می کند. وی تصریح کرد: برای گیم نت ها خواستیم که در زیر زمین فعالیت نکنند و باید در این زمینه اداره اماکن و اتحادیه این صنوف بازرسی های ویژه داشته باشند.
معاون دادستان مشهد در ادامه به قوانین موجود در حوزه کودکان اشاره کرد و افزود: در کشورمان قوانین متعددی برای حمایت از کودکان وجود دارد ولی متاسفانه در اجرا با مشکل مواجه هستیم، حتی دستگاه های اجرایی که می خواهند قانونی را اجرا کنند تفسیرهای متفاوتی از قانون ارائه می کنند و در این میان حقوق کودکان نادیده گرفته می شود.
برای حل آسیب های اجتماعی از اتاق های شیک بیرون بیاییم
وی با بیان این که همه ما در زمینه آسیب های اجتماعی که در جامعه اتفاق می افتد مسئول هستیم تاکید کرد: باید برای حل مشکل آسیب های اجتماعی در جامعه از اتاق های شیک بیرون بیاییم و به حاشیه شهر برویم و از نزدیک مشاهده کنیم که چه اتفاقاتی می افتد. عابدین زاده به موضوع کودک آزاری ندا، کودک ۱۰ ساله، در مشهد اشاره کرد و گفت: وقتی موضوع ندا پیش آمد مسئولان، مردم، تشکل های غیر دولتی و… که در حوزه کودکان کار می کردند هر کدام با احساس دلسوزی خواستند کمک کنند، آیا به جز دلسوزی کار دیگری اتفاق افتاد؟ چه بسا ممکن است این دلسوزی های غیر هدفمند به آسیب های اجتماعی دیگری منجر شود و این یکی از نقاط ضعفی است که باید به آن فکر کنیم.
معاون دادستان مشهد نبود آموزش را یکی از ضعف های عمده در برخورد با آسیب های اجتماعی بیان کرد و گفت: اگر خانواده ها به ویژه مادران آموزش های مهارت های زندگی را ببینند، بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی اتفاق نمی افتد که در این زمینه بیش از یک هزار و ۷۷۳ مادر این آموزش ها را سپری کرده اند.
«حقیقی» مسئول امور حقوقی موسسه خیریه گلستان علی (ع) نیز در این نشست به پیمان نامه حقوق کودک اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۹۰ کشور در دنیا این پیمان نامه را امضا و تصویب کرده اند. وی تصریح کرد: در کشور قوانین خوبی در حوزه حمایت از کودکان تدوین شده است که به هم افزایی دستگاه های اجرایی در زمینه اجرای این قوانین نیاز دارد.
بازنگری قوانین حوزه حمایت از کودکان
«مجید علیمردانی» وکیل دادگستری و یکی از فعالان حقوق کودک نیز در این نشست با بیان این که قوانین موجود کشور در حوزه حمایت از کودکان به بازنگری نیاز دارد، تصریح کرد: متاسفانه قوانین موجود در حوزه اجرایی با مشکل مواجه می شود و مورد توجه قرار نمی گیرد. وی افزود: به نظر می رسد دغدغه اصلی همه فعالان حوزه حمایت از کودکان، بهبود وضعیت عمومی زندگی کودکان باشد، اما این که این مسئله چگونه اتفاق می افتد باید اطلاع رسانی و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دقیق و هدفمند انجام شود.

× چطوری می‌تونم بهتون کمک کنم؟