جردن- عاطفی غربی- ساختمان کیمیا

اجاره و سرقفلی

اجاره، اوصاف وانواع ان

خرید و فروش املاک و اشیا ممکن است به دلایل اقتصادی و گاهی به دلایل غیر اقتصادی  ممکن نباشد و افراد نتوانند یا نخواهند مال مورد نیازشان را خریداری کنند. در این موارد نوع دیگری از قراردادها را قانون گذار در نظر گرفته است که به آن قرارداد اجاره می گویند.

در واقع در عقد اجاره افراد به همان میزانی که از یک مال استفاده می کنند هزینه آن را می پردازند. در حال حاضر این قرارداد یکی از رایج ترین قراردادهایی است که قواعد و مقررات زیادی درباره آن تصویب شده است . از مهمترین این قوانین قانون مدنی است. بنابراین در این مقاله به تعریف قرارداد اجاره، اوصاف وانواع ان می پردازیم. 

تعریف قرارداد اجاره

اجاره به معنای کرایه دادن است . در ماده 466 قانون مدنی اجاره بیان شده است که  : اجاره عقدی است که به موجب آن مستاجر، مالک منافع عین مستاجره می شود“؛ یعنی طبق  قرارداد اجاره یک طرف قرارداد در ازاء اینکه مالی را برای استفاده به دیگری می دهد اجرت دریافت می کند . مانند کسی که خانه اش را برای استفاده به دیگری می دهد و در ازاء  آن اجاره بها دریافت می کند.

در قرارداد اجاره یه کسی که مالش را اجاره می دهد : موجر یا اجاره دهنده ، و به کسی که مالی را اجاره می کند تابتواند از منافع آن استفاده کند: مستاجر یا اجاره کننده و بهایی که بابت اجاره پرداخت می شود: اجاره بها، و به مال موضوع اجاره: عین مستاجره یا مورد اجاره می گویند. موضوع اجاره  ممکن است متفاوت باشد که سبب بوجود آوردن انواع اجاره می شود.

انواع قرارداد اجاره

همانطور که گفتیم موضوع قرارداد اجاره می تواند متفاوت باشد و از اجاره خانه و محل کار گرفته تا اجاره حیوان و حتی انسان را شامل می شود . بر این اساس انواع اجاره از قرار زیر است:

1- اجاره اشیا 
2- اجاره حیوانات 
3- اجاره اشخاص 

اوصاف قرارداد اجاره

اوصاف قرارداد اجاره به ترتیب زیر است :

  • اجاره یک عقد معین است به این معنا که درقانون نام و قواعد مشخص و معین دارد.
  • اجاره عقد تملیکی است یعنی موضوع  ان مالک شدن چیزی است.
  • اجاره عقد معوض است یعنی در مقابل استفاده از منافع عین مستاجره، اجاره بها پرداخت می شود.
  • اجاره عقدی موقت است  یعنی عقد اجاره  مدت دارد.
  • اجاره عقد رضایی است یعنی با توافق دو طرف منعقد می شود و نیاز به ثبت رسمی  ندارد.
  • اجاره عقد لازم است به این معنا که دو طرف قرارداد نمی توانند با میل خودشان و بدون دلیل قانونی قرارداد را بر هم بزنند.

نظر بدهید

× چطوری می‌تونم بهتون کمک کنم؟